Постинг
15.09.2013 13:31 -
За есето на Деница
Харесва ми. Тази девойка, осмелила се да изкаже мнението и мислите на съвременното младо поколение. Чрез нейното есе говори голяма част от днешната младеж, достойни синове и дъщери на своите родители и на обществото, в което растат.
Всъщност Деница изказва мислите на своите връстници, а своето лично отношение показва едва в края на есето си. Освен това, тя показва с творбата си, че не само връстниците, но и като цяло огромна част от тези, които я четат и критикуват, също не са достатъчно компетентни, за да вникнат в същността на написаното или не четат внимателно, а може би... Може би тя е постигнала твърде много с това есе, защото е твърде талантливо момиче!
Вече усещам как четящите настръхват срещу мен и започват да изправят бодлите си, готови за атака... :) Нека първо поясня какви са основните критерии за едно есе:
1/Да изказва лична позиция.
2/По възможност да е нестандартно написано. Какъв е стандартът ли? Есето е преди всичко свързан текст, който отговаря на правилата за писане на текст - да има начало, теза, изложение, край. Само, че за есето не е задължителна тази последователност, то може да е разчупено, раздвижено, необичайно, стряскащо,... принципно може всичко... може тезата да е изказана в края, след аргументативната част, ... а може авторът да започне с коренно различна позиция от собственото си мнение и постепенно на принципа антитеза - теза да достигне до своето решение на проблема, поставен в есето.
3/Хубаво е да се използват експресивни средства, чрез които да бъде интересно, вълнуващо, образно... да се чете на един дъх.
4/Често се използват реторични въпроси, реторични възклицания.
5/Уводът не е задължителен и разбира се е нужно да бъде грамотно написано, да се използват сложни синтактични конструкции...
Второ - Ботев се изучава с "На прощаване" в седми клас, а цялото творчество и мястото му в историята на българската литература се разглежда в началото на единадесети клас, тоест - Деница (десети клас) си е направила труда да почете доста повече от това, което вече е научила в училище. Тя е успяла да прозре основния принцип, на който са изградени Ботевите стихотворения - любов и омраза. Освен всичко това Деница познава и творчеството на Атанас Далчев - поетът философ, доста труден за разбиране от учениците, изучава се в дванадесети клас. Тя е използвала казаното от Далчев за Ботевата поезия, че Ботев използва омразата, за да я превърне в положителна енергия, да пробуди "от сън мъртвешки" заспалите, да канализира тази омраза по предназначение. Девойката прави същото. Доста успешно тя предизвиква негодуванието и омразата на четящите, говореки за възможните причини за омразата си към героя - национална светиня. Самата аз при първия прочит кипнах и бях готова да затворя страницата, преди да съм дочела... но нещо ме накара да прочета текста до край и си дадох сметка за това, което момичето прави. Дори се възхитих. Есето и е страхотно! Невероятна провокация! Деница изброява причините, поради които един млад човек мрази и то не кого да е, а Ботев. Аргументацията на тези причини е елементарна и лесно оборима, но мисля, че съзнателно е написано така - за жалост елементарно е мисленето на голяма част от младежите, незадълбочено и без нужните познания. Тя изказва на глас и пред всички мислите на учениците.
Своята собствена позиция Деница обявява във втората част на есето и в самия му край. А тази втора част е противопоставена на първата по точно определен начин, защото в карайна сметка тя казва: Аз мразя. Но прочетохте ли защо всъщност тя мрази?
Всеки път, когато прочета негов стих. Всеки път, когато помисля за съдбата му. Всеки път, когато усетя у себе си онзи ботевски бунт срещу грозното, срещу кривото и несправедливото. Всеки път виждам младото му тяло, проснато под оня връх. В тревата се просмуква лепкава кръв. Лепкава като сълзите на майка му. Лепкава като обичта към бащиното огнище. Лепкава. И тази кръв причинява повече болка отколкото недораслото ми сърчице може да поеме.
Всичко е казано - кратко, точно, ясно. Тя съпреживява силно и болезнено стиховете на Ботев, защото той наистина е гениален и силен творец, тя съпреживява съдбата му и жали за неговата погубена младост, защото самата тя е млада и пред нея е целият живот, от който Ботев се е отказал... Разбира сълзите на майката и изпитва същата негова гореща обич към бащиното огнище... Тя съпреживява цялата болка на Ботевата поезия и кратък живот толкова силно, че не може да я понесе и... затова го мрази. Девойката използва езика на младежите, за да изрази своите чувства и отношение. А езикът на литературата би нарекъл това оксиморон, както казваме: "Ужасно красив!" - е как сега хем ужасно, хем красив... При Деница е: Мразя, защото твърде силно обичам!
Деница иска да стане писател. Вярвам, че ще успее, защото умее да провокира силни чувства и емоции у хората.
:) и накрая 3 фрагмета от Атанас далчев + още няколко бонус! ;) :
Посредственият художник пресъздава по-точно действителността, отколкото даровития – тъкмо защото му липсва въображение.
Талантливият човек е неприятен.
За един писател, влюбен в истината, не съществуват ни приятели, ни семейство, ни родина. Той е чудовище.
http://vbox7.com/play:9f686657
Всъщност Деница изказва мислите на своите връстници, а своето лично отношение показва едва в края на есето си. Освен това, тя показва с творбата си, че не само връстниците, но и като цяло огромна част от тези, които я четат и критикуват, също не са достатъчно компетентни, за да вникнат в същността на написаното или не четат внимателно, а може би... Може би тя е постигнала твърде много с това есе, защото е твърде талантливо момиче!
Вече усещам как четящите настръхват срещу мен и започват да изправят бодлите си, готови за атака... :) Нека първо поясня какви са основните критерии за едно есе:
1/Да изказва лична позиция.
2/По възможност да е нестандартно написано. Какъв е стандартът ли? Есето е преди всичко свързан текст, който отговаря на правилата за писане на текст - да има начало, теза, изложение, край. Само, че за есето не е задължителна тази последователност, то може да е разчупено, раздвижено, необичайно, стряскащо,... принципно може всичко... може тезата да е изказана в края, след аргументативната част, ... а може авторът да започне с коренно различна позиция от собственото си мнение и постепенно на принципа антитеза - теза да достигне до своето решение на проблема, поставен в есето.
3/Хубаво е да се използват експресивни средства, чрез които да бъде интересно, вълнуващо, образно... да се чете на един дъх.
4/Често се използват реторични въпроси, реторични възклицания.
5/Уводът не е задължителен и разбира се е нужно да бъде грамотно написано, да се използват сложни синтактични конструкции...
Второ - Ботев се изучава с "На прощаване" в седми клас, а цялото творчество и мястото му в историята на българската литература се разглежда в началото на единадесети клас, тоест - Деница (десети клас) си е направила труда да почете доста повече от това, което вече е научила в училище. Тя е успяла да прозре основния принцип, на който са изградени Ботевите стихотворения - любов и омраза. Освен всичко това Деница познава и творчеството на Атанас Далчев - поетът философ, доста труден за разбиране от учениците, изучава се в дванадесети клас. Тя е използвала казаното от Далчев за Ботевата поезия, че Ботев използва омразата, за да я превърне в положителна енергия, да пробуди "от сън мъртвешки" заспалите, да канализира тази омраза по предназначение. Девойката прави същото. Доста успешно тя предизвиква негодуванието и омразата на четящите, говореки за възможните причини за омразата си към героя - национална светиня. Самата аз при първия прочит кипнах и бях готова да затворя страницата, преди да съм дочела... но нещо ме накара да прочета текста до край и си дадох сметка за това, което момичето прави. Дори се възхитих. Есето и е страхотно! Невероятна провокация! Деница изброява причините, поради които един млад човек мрази и то не кого да е, а Ботев. Аргументацията на тези причини е елементарна и лесно оборима, но мисля, че съзнателно е написано така - за жалост елементарно е мисленето на голяма част от младежите, незадълбочено и без нужните познания. Тя изказва на глас и пред всички мислите на учениците.
Своята собствена позиция Деница обявява във втората част на есето и в самия му край. А тази втора част е противопоставена на първата по точно определен начин, защото в карайна сметка тя казва: Аз мразя. Но прочетохте ли защо всъщност тя мрази?
Всеки път, когато прочета негов стих. Всеки път, когато помисля за съдбата му. Всеки път, когато усетя у себе си онзи ботевски бунт срещу грозното, срещу кривото и несправедливото. Всеки път виждам младото му тяло, проснато под оня връх. В тревата се просмуква лепкава кръв. Лепкава като сълзите на майка му. Лепкава като обичта към бащиното огнище. Лепкава. И тази кръв причинява повече болка отколкото недораслото ми сърчице може да поеме.
Всичко е казано - кратко, точно, ясно. Тя съпреживява силно и болезнено стиховете на Ботев, защото той наистина е гениален и силен творец, тя съпреживява съдбата му и жали за неговата погубена младост, защото самата тя е млада и пред нея е целият живот, от който Ботев се е отказал... Разбира сълзите на майката и изпитва същата негова гореща обич към бащиното огнище... Тя съпреживява цялата болка на Ботевата поезия и кратък живот толкова силно, че не може да я понесе и... затова го мрази. Девойката използва езика на младежите, за да изрази своите чувства и отношение. А езикът на литературата би нарекъл това оксиморон, както казваме: "Ужасно красив!" - е как сега хем ужасно, хем красив... При Деница е: Мразя, защото твърде силно обичам!
Деница иска да стане писател. Вярвам, че ще успее, защото умее да провокира силни чувства и емоции у хората.
:) и накрая 3 фрагмета от Атанас далчев + още няколко бонус! ;) :
Посредственият художник пресъздава по-точно действителността, отколкото даровития – тъкмо защото му липсва въображение.
Талантливият човек е неприятен.
За един писател, влюбен в истината, не съществуват ни приятели, ни семейство, ни родина. Той е чудовище.
http://vbox7.com/play:9f686657
Поздрави от Христо за дугите...
Абе искам да те питам нещо, ама ти нямам...
Ботев - Бог на българската поезия
Абе искам да те питам нещо, ама ти нямам...
Ботев - Бог на българската поезия
Според мен начина на писане на всеки пишеш не е задължително да се подчинява на "някакви" правила. Те убиват емоцията и искреността и поставят пишещия в някакви рамки и релси. МРАЗЯ ОГРАНИЧЕНИЯТА, но......МРАЗЯ и словоблудството !
цитирайДа се гаври с майка си ,или с баща си ,ако са толкова смели,колкото Ботев.
цитирайАко такова е мнението на децата ни... Аз по-скоро бих се замислил кой и къде е сгрешил, вместо да хваля свободата на словоблудството (ivoki). За мен е ясно - никой не е разказал на това дете... Никой не си е направил труда да му обясни защо се е проляла лепкавата (Мисля- с погнуса някаква казано...) кръв на борците за свободна България- да я има на картата на света!
Едно ще ви кажа: "Свобода" и "свободия" са две различни понятия!
Б.
цитирайЕдно ще ви кажа: "Свобода" и "свободия" са две различни понятия!
Б.
Когато критериите са силно занижени, това не означава все още, че всеки що-годе грамотен човек е някакъв талант. А пък ако за смелост в днешно време се смята изказването на мнение, собствено или на голяма група хора, картинката става съвсем жалка.
цитирайТърсене
За този блог
Гласове: 26550
Блогрол
1. Блогът с вълшебства
2. Правописен речник
3. Зората
4. С усмивка
5. Малкият принц
6. cefules
7. Виртуални строфи
8. Език свещен на моите деди
9. Яна
10. песен
11. Слънцето
12. saga
13. Rush
14. Тълковен речник
15. PONTIS
16. 100
17. На път
18. Речник на българския език
19. Дейвид Вайс - Възвишено и земно
20. Иван Ефремов, Атинянката Таис
21. Речник, речник...
22. Отвъд фантазията
23. Най-нежната песен
24. Sparotok
25. Djani
26. Rizar
27. слънцето
2. Правописен речник
3. Зората
4. С усмивка
5. Малкият принц
6. cefules
7. Виртуални строфи
8. Език свещен на моите деди
9. Яна
10. песен
11. Слънцето
12. saga
13. Rush
14. Тълковен речник
15. PONTIS
16. 100
17. На път
18. Речник на българския език
19. Дейвид Вайс - Възвишено и земно
20. Иван Ефремов, Атинянката Таис
21. Речник, речник...
22. Отвъд фантазията
23. Най-нежната песен
24. Sparotok
25. Djani
26. Rizar
27. слънцето