Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
03.05.2011 17:40 - На път
Автор: qbylkovcvqt Категория: Туризъм   
Прочетен: 11517 Коментари: 23 Гласове:
31

Последна промяна: 19.05.2011 23:38

Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg

       Познавате ли оня гъдел на нетърпението преди път? Онова странно усещане като порив на вятър, който издува платната на закотвен на пристанището кораб? Приливът на живителна енергия, чудното, тихо оттегляне на умората? И онова любопитство, човъркащо всяка клетка на цялото същество? 
       Пуловер, маратонки, фотоапарат. Пътна карта. И усмивка. Май сме гови за път. 
       Този път групата е голяма. Шофьорът е сърдит. Още не е ясно само пътниците ли мрази или изобщо хората. Но нейсе. Няма да си разваляме усещането за пътешествие. Напротив. Ще се водим от него. Маршрутът е ясен. Целта е пред нас. Покрай прозорците вече бягат дървета. Лазаровден е. Пролетта е по-скоро напъпила, отколкото разцъфтяла. Усеща се буйния приток на зелена кръв, соковете бликат в зеленина, усеща се младата сила на земята. Като посипани с пуканки са трънките сред полето и по синурите. Бели облаци сред нивите. Брезите къдрят косите си в резеда, а изгряващото слънце ги прави да изглеждат прозрачно-златни, сякаш трептят в сияние. Небето е приказносиньо. Мамещо. 
         Преминаваме над Янтра. Отминаваме моста на уста Кольо Фичето, а той приседнал в единия му край ни поглежда с някаква насмешка. Явно новият мост не може да се срвнява с неговия. Но това е друга тема, доста интересна, за майсторлъка и легендата, останала след него...
          Не след дълго продължаваме по плевенската магистрала. 


image

Легендарен майстор мост направил над реката.
Мост, невиждан дотогава,
мост, във който оставил си душата.
В камъка вградил на ръцете свои топлината.
За собствена чест и за българска прослава.


image

Водите на Янтра, моста целуват,
галят се в белия камък.
Бавно към Белия Дунав пътуват,
отнасят със себе си неспокойния пламък,
на моста в стените зазидан...


image

Пътувам от реката на мисли понесена.
В ранното утро е светло у мене
и звучи във главата ми някаква песен.
Греят брезите кай пътя в трептене,
залюляни от утринно слнце. Денят е чудесен!


image

В зелено се къпе полето.
Усмихва ме.
Утрото връзва слънчеви лъчи по дървета.
Намигва ми.
Сияе чисто във синьо небето.


image

Бели облаци в небесно сияние плуват - 
трънкосливки богато нацъфтели.
купчинки от наскачали къдрави пуканки,
които звънко се смеят в набухнали бели къдели.


image

Пролетта още сънно се протяга,
неотърсила пробудени клепки.
Край мен редичка от дървета голи бяга,
още роклите за своя пролетен бал не облекли.
В клоните им смее се небето.

image

Между синия лазур и искрящото зелено
се белеят градовете и селцата,
пътища към тях пътуват или неопределено
се завръщат към магистралата,
която хората от тях отнася...

image

Цъфнали дръвчета - прелестни във бяло,
завършват зелено синята симфония.
Прости шарки пролетното време е изтъкало,
обсипана със цвят слънчева хармония.


image

Отрудено сърце равнината е засяло,
изглежда гола още, самотна земята,
но в очакване сега  трепетна е цяла,
че дишат в нея семената и ще поникнат,
чак до хоризонта, докъдето поглед стига...

image

Бели облачета сред слоговете и край полето,
дъхат на свежест, на раждане ново.
Пленяват очите, усмихват и отпращат там където
е лято и зреят надежди-плодовете,
където в есенното злато натежават на труда даровете.

image

         Преминаваме край Плевен, през Горни Дъбник, Искър, Кнежа, Бяла Слатина, Борован. Градове и села. Пътят е дълъг. Минава покрай цъфнали дворове и усмихнати градини. Точно преди табелата на Борован имаше щъркелово гнездо. Преброих много гнезда по този край и все точно на входа на селищата. Като стражи бяха накацали, сякаш ни посрещаха, за да ни носят късмет. Женските навсякъде кротичко си лежаха, явно вече мътеха, въпреки хладното време. Животът течеше по неумолимите си пътища. 
         У всички ни предизвика усмивка името на село Баница. Това ни напомни да си бръкнем в торбичките, където се мъдреше вчера направеният спаначник за из път.

image



image



image



image



image



image



image



image


  image       image     image       image  
  image       image       image                 Най-после пред нас се откриха скалистите върхове на Врачанския Балкан. Не съм идвала тук от години. Точно тези скали бяха се запечатали като постоянна картина в съзнанието ми. Имат особена внушителна красота. А в подножието си са приютили Враца, обгърнали града като в гранитна прегръдка, сякаш даващи му от своята сила и устрем към висините. Този град е скрил корените си дълбоко в древността. Най-известната находка на Историческия музей  е Тракийското Рогозенско съкровище. То е едно от най-големите антични съкровища, откривани в Европа - 165 сребърни съда, тежащи 20 килограма, 31 от които са позлатени. Истински трепет е да видиш отблизо тези толкова изящно изработени съдове. Инкрустирани са с различни фигури, изразяващи определени сцени - животни, хора и богове. Няма две еднакви! Но това, което на мен ми направи впечатление е изображението на слънцето върху много от тях. Друга богата находка и изключително красива е Тракийското златно съкровище от Могиланската могила. Погребението, извършено в тази могила, е от около 380-359г. пр. Хр. 
             От по-новата история на града е Кулата на Месчиите, която е висока 13 м и се смята, че е от XVI или XVII в. , а в края на XIX в. е била преустроена като часовникова кула. Враца е изключително богат град на исторически и културни забележителности. Един ден е абсолютно недостатъчен да се види всичко. Един разказ не би могъл да каже всичко.
  image    
image
        image       image       image       image       image    

 
image


image





image


image


image


image


image


image



image



image



image


image


Жив е той, жив е там на Балкана,
...
юнак във младост и сила мъжка.



image

Тоз, който падне в бой за свобода, той не умира: него жалеят земя и небо, звяр и природа и певци песни за него пеят...
image

Настане вечер - месец изгрее, звезди обсипят свода небесен; гора зашуми, вятър повее - Балканът пее хайдушка песен!

image



image



image



image

    image  
       Усещането е невероятно. Точно. Първо дочуваш шепота на листата. После повявава вятърът. Разрошва косите. Разбърква миглите. И сякаш наистина донася песента...                              
 


Тагове:   България,


Гласувай:
31



Следващ постинг
Предишен постинг

1. bizcocho - :))) Нали си ябълков цвят, я колко ...
03.05.2011 17:50
:))) Нали си ябълков цвят, я колко цъфнали дръвчета си нащракала :))))))) Беше ми приятно да се отзова отново във Враца чрез снимките ти... Имам незабравими спомени от там! :)))))
цитирай
2. qbylkovcvqt - :) Привет! От гимназията не бях ...
03.05.2011 17:53
:) Привет!

От гимназията не бях идвала. Тогава - по състезания, купонът оставяше по-силните емоции... :) Сега е мааалко по-различно. И пак е незабравимо.
цитирай
3. kalin8 - Аз ти благодаря
03.05.2011 18:21
за този чудесен пътепис!
Прекрасно допълнен със фотографиите...
Б.
цитирай
4. qbylkovcvqt - Здравей! Усетил си го. Да, беше опит ...
03.05.2011 18:29
Здравей! Усетил си го. Да, беше опит за пътепис :)
цитирай
5. vladun - Хубава екскурзия си направих, б...
03.05.2011 22:11
Хубава екскурзия си направих, благодаря, че ми беше гид.:)
цитирай
6. qbylkovcvqt - О, това е само началото. ;)
03.05.2011 22:14
О, това е само началото. ;)
цитирай
7. yuliya2006 - ИСКАМ РАЗРЕШЕНИЕ ДА КАЧА ПОСТИНГА ...
03.05.2011 22:41
ИСКАМ РАЗРЕШЕНИЕ ДА КАЧА ПОСТИНГА КЪМ ПРОЕКТА

"НА БЪЛГАРИЯ С ЛЮБОВ - ГРАДОВЕ И СЕЛА" трета част

С ОБИЧ ДЖУЛИЯ БЕЛ
цитирай
8. qbylkovcvqt - Разбира се, Джулия! За България ...
03.05.2011 23:30
Разбира се, Джулия! За България винаги с любов. :)
цитирай
9. kometapg - Много ми допадна тази разходка! ...
03.05.2011 23:53
Много ми допадна тази разходка! Благодаря ти!:)
цитирай
10. qbylkovcvqt - :) Привет! Радвам се, че ти х...
04.05.2011 00:09
:) Привет!

Радвам се, че ти харесва.
цитирай
11. tota - Хубава е нашата България..
04.05.2011 08:43
Откъдети и да я погледнеш! Благодаря ти за екскурзията. Приятно ми беше да извървя пътя с тебе.
Хубав ден!
цитирай
12. pevetsa - Днес бях с теб на път, и припомних си ...
04.05.2011 14:28
Днес бях с теб на път, и припомних си Ботев, и усетих настроението ти, за което благодаря!
цитирай
13. qbylkovcvqt - Хубава е нашата България. . Откъ...
04.05.2011 14:40
tota написа:
Хубава е нашата България.. Откъдети и да я погледнеш! Благодаря ти за екскурзията. Приятно ми беше да извървя пътя с тебе.
Хубав ден!


Здравей! :) Толкова пътеки съм извървяла и толкова пътища - изминала, а има толкова места, на които още не съм била! А казват - малка била България.

Поздрав!
цитирай
14. qbylkovcvqt - Днес бях с теб на път, и припомних си ...
04.05.2011 14:47
pevetsa написа:
Днес бях с теб на път, и припомних си Ботев, и усетих настроението ти, за което благодаря!


:) ...настроението. Сетих се за едно друго стихотворение:

Но усещам, в мене бие древна,
скитническа, непокорна кръв.
Тя от сън ме буди нощем гневно,
тя ме води към греха ни пръв.
...
Конски тропот може би кънтял е
из крайдунавските равнини
и спасил е двама от кинжала
вятърът, следите изравнил.

Затова аз може би обичам
необхватните с око поля,
конски бяг под плясъка на бича,
волен глас, по вятъра разлян.

Може би съм грешна и коварна,
може би сред път ще се сломя -
аз съм само щерка твоя вярна,
моя кръвна майчице-земя.

Елисавета Багряна

Такова едно скитническо ми е... :)
цитирай
15. iliada - Хубава разходка
04.05.2011 15:38
и още по -пхубав пътепис,ябълков цвят!:)
цитирай
16. elpidaa - никога не съм ходила по тези места. . ...
04.05.2011 17:22
никога не съм ходила по тези места..., за съжаление...

беше ми изключително приятно! благодаря :)
...
обичам да пътувам ;)
цитирай
17. qbylkovcvqt - И аз много обичам да пътувам. А по ...
04.05.2011 18:17
И аз много обичам да пътувам. А по този край има толкова и различни забележителности, че... доста пътешествия могат да се направят...
цитирай
18. toninabog - Браво!
09.05.2011 09:29
Хубав постинг!Поздрави!!!
цитирай
19. qbylkovcvqt - Усмивки! И благодаря.
10.05.2011 01:53
Усмивки! И благодаря.
цитирай
20. pluton911 - Моля, замисли се?!!
12.05.2011 14:43
Имаш чудесен стил на писане, едва ли има спор по този въпрос. Но съвсем с приятелски чувства те съветвам да съкратиш малко снимките! Сигурен съм, че и други хора си го мислят, но като не ти го казват не ти правят услуга.
Имаш много повтарящи се снимки, ще отбележа само факта, че на паметника на Ботев си направила шест еднакви снимки от които петте са напълно излишни. Също така имаш снимки на които не се вижда нищо съществено, особено на тези направени в движение от колата. Ако на теб ти харесва така, няма лошо! Но моето мнение е, че ако избереш няколко по съществени снимки с описание до тях, какво точно е снимано ефекта от целия пост ще е в пъти по-голям.
Пак повтарям, че това си е мое мнение и не искам да те упреквам, че на теб така ти харесва!
Поздрави!
цитирай
21. qbylkovcvqt - Привет! Критиката е конструкти...
12.05.2011 15:37
Привет! Критиката е конструктивна. Благодаря, мнението ти определено ми е полезно.
Всъщност, вече ти отговорих подробно. :)
цитирай
22. pluton911 - Можеш ли да опишеш...
13.05.2011 09:33
Можеш ли да опишеш под всяка една от 52-те ти снимка, какво виждаш в нея? Но съвсем буквално ми се иска да коментираш всяка една снимка и да ми кажеш под различния ъгъл какво различно виждаш например на паметника на Ботев и какво виждаш в снимките направени през прозореца! Много хора харесват поста ти и съсм сигурен, че и натях ще им е интересно да разберат какво се крие зад всяка снимка!

Опитай!
цитирай
23. qbylkovcvqt - Аз. Аз съм зад всяка снимка.
13.05.2011 16:11
Аз. Аз съм зад всяка снимка.
цитирай
Търсене

За този блог
Автор: qbylkovcvqt
Категория: Изкуство
Прочетен: 2860284
Постинги: 927
Коментари: 4602
Гласове: 26550
Календар
«  Април, 2024  
ПВСЧПСН
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930