Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
29.07.2017 01:31 - Едно дъждовно пътуване из Малешевска планина – част 5 – Никудин, Игралище
Автор: zvezdichka Категория: Туризъм   
Прочетен: 10888 Коментари: 8 Гласове:
19

Последна промяна: 29.07.2017 07:51

Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg Постингът е бил сред най-популярни в Blog.bg
 А сега ще излея душата във впечатленията, които се запечатаха в сетивата ми от престоя ми в с.Игралище:

Село Игралище ни посрещна с топлота, сърдечност, с отворени сърца, с нови приятелства. Срещите са тези, които обогатяват човека и именно в общуването с непознати хора, човек открива съкровища. Видяхме различните лица на Малешевската планина, която ни посрещна с дъжд, мъгла и по рядко със слънце.

image

image

Но въпреки дъждовния период, който случихме по време на нашето пътуване, красотата на планината не остана скрита за нас.

image

image

image

В малки случаи мъглата от време на време я скриваше в бял покров, но преди това ни беше открила чудни места, които ще ни върнат някога на същите места. За две глътки студена вода в началото на нашето пътуване платих висока цена – отначало ме хвана гърлото, впоследствие гласа ме остави. Останах безмълвна, но срещнах богати хора, богати със своя автентичен фолклор, който са скътали в сърцата си, предаден от техните майки, богати с багрите на носиите от Малешевието, богати с любовта на своите деца и близки. Говоря като цяло за хората, с които Господ ни среща по пътя, говоря и за тези непознати хора, които отвориха дома си за нас и ни посрещнаха като първи приятели. Тези срещи ме развълнуваха.

image

Разглеждах с любопитство старите къщи, накацали по склоновете на планината, които често имат нелека съдба на изоставени и надали, някои ще ни посрещнат отново след години. Любувах се на очертанията на непознатата за нас Малешевска планина – ниска, хълмиста на места, осеяна с тучни, зелени поляни и ливади, а на места – издигнали стройни снаги -  горди и непристъпни, топли и приласкаващи, мокри и мъгливи, криещи богатставата си от чужди очи. Ние не сме типичния тип планинари, които грабват раниците и търсят да се докоснат до тези върхове. Ние по скоро им се любуваме отдалеч, но търсим дивите, често недокоснати от човешки крак пътеки на България, забравените селца и махали, в които в близкото минало е кипял живот и месните хора, които ги обитават. Търсим да се докосним именно до тях, техния бит, до техните богати души и сърдечността е тази, която стопля сърцата ни и ни оставя да горим в тази планинска прегръдка.

След Игралище се запътихме към с.Никудин.

image

image

image

Нашата домакиня се беше обадила на своя братовчедка, с която се видяхме на центъра на селото.

image

image

Исках да снимам носията им и се интересувах от изявите по тамошните събори – има ли група, знаят ли песни от старо време? Жените се отзоваха на молбата ми и бързо се събраха в техния клуб. Оказа, се, че са останали 4-5 жени, които пеят в месната фолклорна група. Разказаха ми, че е останала една автентична носия в селото и ми я донесоха да я снимам.

image

А по модел са си ушили и за групата подобни. Само дето не са могли да възстановят шевиците на кошулята, а са си ушили с други бродерии.

image

image


image

Престилката, наречена прегач една жена им ги е изтъкала, но за съжаление, не е имала възможност да се порадва на труда си. Господ я е прибрал при себе си и вече няма и кой да тъче в Никудин.

image

Ето и стара снимка от Пирин пее, от която се вижда, какво богатство е имало Никудин в близкото минало, но което вече явно е загубено...

image

А ето и по нова снимка на Никудинските баби.

image

image

Жените ми изпяха две песни, разказаха ми легендата за основаване на селото и предложиха да се разходим до околностите на селото.

image

image
image

image

image

Река Лебница.

image

Ето и легендата за реката, която са запазили от разказите на старите хора.

image

Слънчо отново се усмихна в края на деня.

image

image

А това е мястото от където са слезли първите зеселници на селото – от стар Никудин.

image

Зарадвахме се общуването с тези селски открити жени, които споделяха радости и болки с нас. Тръгнахме си от Никудин благодарейки за тези слънчеви срещи. Върнахме се в Игралище при нашите любезни домакини, които бяха отворили дома си за нас и цяла вечер изкарахме в разговори. Аз повече слушах, че си бях загубила съвсем гласа в края на деня и така отидох без глас до края на пътуването :).

Ето снимка и на бабите от Игралище с техните носии.

image

И снимка от старите ленти.

image

Ако забелязвате върху саите жените са облечени с елек, който се нарича „джубе“. Уникална дреха е била! На тази снимка с лошо качество се вижда и в гръб украсата на джубето.

image

Но за съжаление в селото не е останало нито едно от тези красиви джубета. Може би една от причините за тяхното изчезване е обичая, когато погребват една възрастна жена, да я обличат с невестинските й дрехи... А също, че последното джубе било отишло в Струмяни...

Това беше моят дълъг разказ за приключенията ни из Малешевска планина. По принцип като тръгнем нанякъде винаги търся информация за мястото, което искаме да посетим. Но така се получава, че има места, за които няма нищо писано в мрежата. И това е единствената причина, за да разкажа и покажа тези места – някои трудно достъпни, но намиращи се на невероятно красиви места!



Гласувай:
19



1. barin - Здравей, zvezdichka. За първи път ...
29.07.2017 06:08
Здравей,zvezdichka. За първи път посещавам блога, но ми хареса.Видях места, до които рядко се ходи и ще ми бъдат от полза за по-нататък. Добавям те в"Любими". Аз съм любител турист, ходил съм на много места, имам златна и втора сребърна значка, но все намирам нещо ново да посетя при обиколките на България
Поздрави!
цитирай
2. sande - Поздрави, Цанке!
29.07.2017 07:32
Радвам се за разказаното и снимките от Игралище. О това село е мой приятел - Васил Станков, който се ожени в Дупница, след завършването на Учителския институт. Живеехме в съседство в града. Сега Васил е управител на хотелчето на ТЕЦ Бобовдол, което се намира в подножието на връх "Фенерка" в Рила, недалеч от Дупница. Поздрави на Иво!
цитирай
3. zvezdichka - Здравей Барин!
29.07.2017 07:46
barin написа:
Здравей,zvezdichka. За първи път посещавам блога, но ми хареса.Видях места, до които рядко се ходи и ще ми бъдат от полза за по-нататък. Добавям те в"Любими". Аз съм любител турист, ходил съм на много места, имам златна и втора сребърна значка, но все намирам нещо ново да посетя при обиколките на България
Поздрави!


Ние винаги намираме да посещаваме такива малко познати кътчета от България и постоянно търсим контакт с месните хора. За съжаление откакто си направих фейса малко по малко спрях да публикувам тук. Дори си бях помислила, че тръпката от писането се е изгубила, но тази година имах желание да разкажа и покажа това пътешествие. Проблема ми е, че времето не ми достига за нищо напоследък, но ще се радвам ако по често публикувам тук. С уникални хора се запознаваме понякога, България е пълна с такива. Поздрави и добре си дошъл на страницата ми!
цитирай
4. zvezdichka - Здравей Сашо!
29.07.2017 07:49
sande написа:
Радвам се за разказаното и снимките от Игралище. О това село е мой приятел - Васил Станков, който се ожени в Дупница, след завършването на Учителския институт. Живеехме в съседство в града. Сега Васил е управител на хотелчето на ТЕЦ Бобовдол, което се намира в подножието на връх "Фенерка" в Рила, недалеч от Дупница. Поздрави на Иво!

Драго ми е, да те чуя и видя, макар и виртуално. Подготвяме се за ново пътешествие из Странджа. Не сме ходили там от 2012 г. и все се канихме, ама пътища много из България :).
А гостоприемството много сгрява душата ми. Постоянно се учудвам, че има толкова топли и сърдечни хора в БГ!
цитирай
5. zvezdichka - Снощи по малките
29.07.2017 07:52
часове пусках постинга и видях, че съм го сложила в категория "Лични дневници", но той си е за категория "Туризъм" :).
цитирай
6. stela50 - Поздрави, Цани... истинска ярка звездичка си...
29.07.2017 20:43
постингите ти винаги са били интересни, разказите и снимките - страхотни...
Благодарности за споделените пътувания и преживявания,
за срещата с невероятни хора, съхранили традициите и красотите родни.
Здраве и добри дни ти желая !
цитирай
7. zvezdichka - Благодаря за пожеланията!
10.08.2017 11:04
stela50 написа:
постингите ти винаги са били интересни, разказите и снимките - страхотни...
Благодарности за споделените пътувания и преживявания,
за срещата с невероятни хора, съхранили традициите и красотите родни.
Здраве и добри дни ти желая !


Споделям нещата, които са ни интересни и които сме видели по време на нашите пътувания, стига да ми остане време :).
Поздрави и хубави летни дни!
цитирай
8. shtaparov - Браво- много интересен материал, ...
10.01.2018 18:27
Браво- много интересен материал,на времето баща ми е служил войник в Игралище и разказваше интересни спомени за там.
цитирай
Търсене

За този блог
Автор: zvezdichka
Категория: Лични дневници
Прочетен: 5816329
Постинги: 496
Коментари: 6837
Гласове: 21680
Календар
«  Март, 2024  
ПВСЧПСН
123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031